Friday, June 24, 2011

Kalau gout jangan minum air kosong yang ...

Artikel
"Baru-baru ini saya kena serangan gout di kaki yang teramat sakit buat pertama kali sehingga saya terpaksa mengambil cuti sakit sehari dan begitu sukar untuk bergerak. Beberapa hari selepas itu sakit mula reda selepas mengambil ubat dan menjaga pemakanan. Namun selepas seminggu saya mengalami sakit gout yang sederhana.

Agak menghairankan, walaupun menjaga pemakanan, tidak memakan makanan yang mengandungi purin yang tinggi, banyak makan sayur daun hijau kecuali bayam, mengelakkan kekacang dan banyak minum air kosong sekitar 2 liter sehari masih terkena gout.

Ada sesuatu yang tidak kena, apa kah ianya mengandungi hikmah? Selepas puas berfikir, diilhamkan saya perasan sepanjang minggu ini dan sebelum saya kena serangan yang pertama, saya banyak minum air kosong yang diproses dan dibotolkan secara komersial.

Lalu saya membuat ujian kertas pH ke atas air ini, dan mendapati pH ialah 5, iaitu berasid, amat tidak baik untuk mereka yang ada gout. Air kosong yang sepatutnya diminum banyak sebagai penawar , kini menjadi racun pula untuk pesakit gout.

Kemudian saya buat ujian ke atas air paip, mendapat pH antara 6 dan 7, di mana piawaian sesetengah negara untuk air paip ialah antara 6.5 ke 8.5.

Disebabkan tidak tahan sangat sakit, saya cuba mencari air yang beralkali untuk menutralkan asid dalam badan saya. Saya cuba satu jenama air , ujian pH saya dapati antara 7 dan 8, hampir kepada pH air Zam zam yang pH ialah 7.9 ke 8.0. Alhamdulillah setelah saya minum air tersebut dan berhenti minum air yang dibotolkan tadi sakit gout saya mula reda, hanya dengan izin Allah.

Mungkin itulah hikmah kenapa saya terkena serangan gout yang akut.

Ujian diatas bukan dijalankan secara klinikal dan hanya atas diri saya. Ujian yang lebih sempurna perlu dilakukan oleh pihak kerajaan terutamanya Kementerian Kesihatan yang mempunyai banyak fasiliti, peralatan, makmal, kepakaran, sumber manusia dan sumber kewangan.

Jadi kalau sesiapa yang ada gout atau demam kalau sebelum ini doktor kata kena banyak minum air kosong, kena tambah lagi kena banyak minum air kosong yang tidak berasid.

Sedikit fakta mengenai air Zamzam, baru-baru ini ayah saya dimasukkan ke IJN untuk pemeriksaan jantung, didapati tiga saluran tersumbat, walhal ayah baru balik dari Mekah mengerjakan umrah dalam keadaan semput dan tidak sihat. Kemungkinan kadar pH air Zamzam yang beralkali serta mengandungi mineral lain yang dikurniakan Allah antara faktor kenapa ramai yang merasa segar apabila melakukan haji dan umrah.

Hidup di dunia tak sampai sekelip mata, hidup di akhirat kekal sampai bila-bila.

Perlu ber 'Bin' kan Abdullah Apabila Memeluk Islam?

Open Artikel "
Nama asalnya Ravi A/L Chandran. Ditukar kepada Saiful Islam Bin Abdullah, Saiful pergi ke rumah bapanya lalu menunjukkan kad yang membuktikan ia telah masuk Islam, ayahnya menerima keputusan itu dengan baik, tetapi, ayahnya berkata kepada Saiful, aku tidak pernah menghalang kamu untuk menerima Islam, tetapi, apabila kamu menerima Islam, kamu buang namaku, adakah Islam sebegitu kejam membuang ibu bapa ?


Penukaran nasab seseorang yang menganut Islam kepada Abdullahhanya berlaku di negara Malaysia. Dan tidak berlaku di negara-negara besar seperti Indonesia dan Arab Saudi.

Justeru, di negara ini jika ada persatuan saudara baru yang ratusan anggotanya kesemuannya pasti ber "bin" yang sama "Abdullah".

Tidak Berlaku Pada Zaman Sahabat

Pada zaman Nabi S.A.W jika baginda amalkan hal ini, tentulah majoriti para sahabat akan ber "bin" kan "Abdullah". Maka tidak adalah lagi disebut Umar bin al-Khattab, sebaliknya Umar bin Abdullah, tidaklah Uthman Bin Affan sebaliknya Uthman Bin Abdullah. Juga tidak adalah lagi Ali Bin Abi Talib, sebaliknya Ali bin Abdullah. Hal ini kerana kesemua bapa-bapa mereka tidak menganut Islam. Adakah Rasulullah S.A.W menyuruh mereka-mereka ini menukar nama bapa mereka kepada Abdullah ? tidak sama sekali.

Orang Arab amat menjaga salasilah keterunan mereka sehingga ke beberapa peringkat. Merujuk dalam kitab "Riyadh as-salihin, karangan Imam An-Nawawi, menyebutkan : "Amir al-Mukminin Umar Al-Khattab bin Nufail Bin Abd al-Uzza. Abd al-Uzza bermaksud " hamba sembahan berhala". Jika dilihat nama datuk Nabi....bin Kilab. Kilab bermaksud anjing. Adakah Islam mengubah nama-nama ini kepada 'Abdullah" ? tidak sama sekali.

Patung Al-Uzza di Kuil Manatu, Petra

Dalil-dalilnya :

Firman Allah S.W.T :Maksudnya :

"Panggilan anak-anak angkat itu ( dengan ber "bin" kan ) kepada bapa-bapa mereke sendiri, cara itulah yang lebih adil disisi Allah. Jika kamu tidak mengetahui bapa-bapa mereka, maka panggillah mereka sebagai saudara-saudara kamu seagama dan sebagai maula-maula kamu. Kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang disengajakan oleh hati kamu. Dan ingatlah sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani
( Surah AL-AHZAB : 5 )

Al-Imam At-Tabari dalam tafsirnya mengatakan, ayat di atas, adalah dalil bahawa tidak boleh menasabkan sesorang kepada bukan bapanya. Islam amat menjaga keterunan.Sabda Rasulullah S.A.W :Maksudnya : "Sesiapa yang mengaku anak kepada bukan bapanya, sedangkan dia tahu itu bukan bapanya, maka syurga haram ke atasnya."
( Riwayat Al-Bukhari )

Sabda Rasulullah S.A.W :Maksudnya :

" Antara pendustaan terbesar ialah seseorang mengaku anak kepada bukan bapanya"
( Riwayat Al-Bukhari )

Dr Wahbah Az-Zuhaili

Kata Dr Wahbah Az-Zuhaili dalam karyanya al-fiqh al-islami wa adillatuhu : "Keadilan hak menuntut dan mewajibkan agar dinasabkan anak kepada bapanya yang hakiki. Bukan bapa rekaan. Islam agama hak dan keadilan, sesiapa yang ada bapa yang dketahui, maka nasabkan kepada bapanya. Ini semua demi mencegah perubahan hakikat sebenar.

"Abu Bakr al-Jazairi dengan lebih sinis dalam tafsirnya Aisar at-Tafasir menyebut : "Wajib mem "bin" kan anak-anak angkat kepada bapanya yang dikenali sekalipun bapanya seekor keldai.

"Nabi Muhammad S.A.W hanya mengubah nama individu yang menganut Islam jika namanya mengandungi makna yang buruk, tetapi tidak menukar nama bapanya. Umpamanya baginda mengubah sahabat Abd asy-Syams bin Sokhr kepada Abd Rahman bin Sokhr. Hal ini kerana Abd asy-Syams bermaksud hamba matahari. Namun nama Sokhr yang bermaksud batu tetap dikekalkan.

Ini jelas Islam tidak pernah melarang umatnya mengekalkan nama asal bapa dan ibu asal.