Friday, June 10, 2011

Bawa penyembelih Sarajevo ke muka pengadilan

Frankfurt: Jeneral Serbia Ratko Mladic dituduh membunuh lebih dari lima kali ganda orang awam dari Osama bin Laden, tapi untuk bertahun-tahun tiada sesiapa nampak ghairah untuk mencari 'Penyembelih Sarajevo' itu.

Mladic berjaya menyembunyikan diri di depan mata kasar di Serbia selama 16 tahun, tanpa keraguan dengan bantuan Polis rahsia Serbia, perisikan tentera, dan juga sahabat lama tentera kebangsaan Yugoslavia.

Kepada kebanyakan orang Serbia, dia adalah wira negara. Pernah bersama dalam perang Balkan sekitar 1990-an, sangat menghairankan seorang yang boleh berbangga dengan membunuh wanita-wanita Islam dan kanak-kanak atau meletupkan masjid-masjid tapi tiada langsung tawaran dikehendaki dengan hadiah lumayan walau dari satu pun negara Islam.

Di manakah konon para pembela Islam bila kaum muslimin Balkan sedang dibunuh, dilaparkan, diseksa serta dirogol?

Pernah saya beritahu dalam satu persidangan Negara-negara Islam, jikalah mangsa-mangsa Mladic dan sekutu Serbia Slobodan Milosevic dan Radovan Karadzic itu orang Yahudi, sudah tentu tentera Israel akan menyerang untuk membantu dan menyelamatkan mereka, dan menangkap pembunuh-pembunuh dan penyeksa-penyeksa itu akan dibawa pulang dalam sangkar.

Masyarakat dunia tidak mahu tahu ledakan kekejaman Nazi di Balkan. Dari 1989-1991, saya ada menulis beberapa artikel di akhbar dengan amaran yang kekerasan anti-Islam dan menanam kebencian terhadap Islam. Juga kononnya Serbia adalah bangsa agung oleh Milosevic akan menuju perang dan pembunuhan beramai-ramai yang akan musnahkan Yugoslavia.

Milosevic, dengan sokongan gereja Ortodok, kumpulan separa tentera fasis, juga secara sulit dan senyap Greek, memberi api untuk merobekkan Yugoslavia.

Yugoslavia yang tidak berkecuali, tidak stabil yang diwujudkan untuk kepentingan tentera bersekutu yang menang dalam Perang Dunia Pertama hancur berkecai, meluahkan apa yang tidak pernah disaksikan akan kekejaman terlampau dalam abad 20-an ini.

Misi Mladic adalah untuk mengepalai apa yang dinamakan Tentera Bosnia Serbia (lanjutan tentera lama Yugoslavia), dan membina Serbia Raya yang lebih besar dengan membunuh atau mengnyahkan semua penduduk Bosnia Islam dan Croatia katholik.

Ini dilakukan dengan penuh semangat, membunuh lebih dari 110,000 orang awam dan mengusir lebih 250,000 dari tempat tinggal mereka.

Kekejaman dilakukan semua pihak, tapi 90% darinya oleh tentera Serbia yang melakukan pembunuhan beramai-ramai, rogol berkumpulan terhadap gadis-gadis semuda 12 tahun, dan menjalankan khemah tahanan di mana tawanan tidak diberi makan, diseksa dan dirogol.

Mayat-mayat mereka dilupuskan dengan asid, dibakar, ditanam atau dibuang saja ke lombong atau sungai.

Mladic dan Karadzic menawan ibu negara Bosnia, Sarajevo, membunuh lebih 10,000 orang awam dalam masa tiga tahun serangan.

Dan dilanjutkan pula penyembelihan yang konon 'di kawasan selamat' Bangsa-bangsa Bersatu di Srebrenica, tentera dari Belanda yang ditugaskan menjaga dan mengawal pelarian-pelarian Islam membuang senjata dan cabut lari yang memalukan negara Belanda selama-lamanya.

Lebih tiga hari tentera Mladic membunuh lebih kurang 7,500-10,000 orang lelaki Islam Bosnia yang tidak bersenjata termasuk kanak-kanak lelaki. Angka sebenar mungkin tidak akan dapat diketahui kerana kelicikan menyembunyikan mayat-mayat mangsa.

Ini adalah kekejaman terdahsyat di Eropah sejak Perang Dunia Kedua. Tapi ketika itu, tiada apa tindakan dilakukan. Britain semasa itu diperintah parti Konservatif oleh Joh Major, Lord Hurd, dan Malcolm Rifkind yang memang tebal dan pekat anti-Islamnya.

Mereka menyekat atau mensabotaj usaha-usaha dari Amerika Syarikat dan negara lain untuk menyelamatkan Bosnia yang dicabul dan ceroboh.

Perancis konon menyertai usaha perdamaian tapi sambil memberitahu Serbia mempercepatkan penyembelihan orang-orang Islam Bosnia. Britain dan Perancis bimbang akan kebanyakan orang Islam minoriti yang tertindas di negara mereka akan bersemangat dengan tertubuhnya negara kecil majoriti Islam di Bosnia.

Serbia yang memang sahabat tradisi Perancis juga pembeli senjata yang setia. Parti Tori Britain juga bimbang Jerman mungkin menguasai negara baru Bosnia-Croatia.

Jadi mereka bersubahat dalam penyembelihan dan pembunuhan sambil bercakap tentang keamanan.

Saya bertemu ketua perunding Balkan dari Britain, Lord Owen, yang dengan selamba bercerita pada saya perihal 'usaha untuk keamanan'. Saya seperti mahu meludah muka dua talamnya.

Tentera Amerika Syarikat boleh menangkap Mladic tapi mereka diarah tidak mengambil risiko terhadap perjanjian damai Dayton yang menghentikan perang dengan mengsahkan pembunuhan etnik.

Tanpa campur tangan tentera Amerika Syarikat, perang Balkan dan selepas itu pembersihan etnik di Kosova tidak akan terhenti.

Presiden Amerika Syarikat Bill Clinton akhirnya bertindak betul dengan mengarahkan Nato menghentikan keganasan Serbia.

Eropa terlalu pentingkan diri dan berbelah bagi untuk bertindak. Mladic ada banyak kisah untuk diberitahu.

Moga kita akan mula mendengar setengah darinya dalam perbicaraan yang sepatutnya sudah lama dijalankan.

Oleh Eric S.Margolis

Penulis dan pemenang award, kolumnis antarabangsa mengenai Timur Tengah dan Asia

No comments: